Musik Turki

Musik Turki

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
 

sejarah



Muzik tradisional di Turki terdiri dari dua gaya utama; muzik seni klasikal dan muzik rakyat. Muzik klasikal Turki disifatkan oleh suatu budaya elit Uthmaniyyah dan dipengaruhi secara lyric oleh Muzik Turki termasuk elemen-elemen lingkungan berlainan dari Muzik orang Asia Tengah dan muzik dari tanah penguasaan Empayar Uthmaniyyah seperti muzik Parsi, muzik Balkan dan muzik Byzantin silam, dan juga pengaruh-pengaruh Eropah dan Amerika muzik masyhur yang lebih moden. dalam giliran, ia juga telah mempengaruhi kebudayaan-kebudayaan ini melalui Empayar Uthmaniyyah.[1] Turki adalah sebuah negara di pantai timur Laut Mediterranean, dan adalah laluan pintas kebudayaan sepanjang Eropah, Afrika Utara, Timur Tengah, Caucasus dan Asia Selatan dan Tengah.

Latar belakang

kawasan daerah jiran dan provinsi Uthmaniyyah, seperti tradisi vokal Parsi dan budaya-budaya Eropah Selatan.[2] Bentuk-bentuk awal kadang-kadang ditistilahkan sebagai muzik saray dalam bahasa Turki, bermakna muzik halaman diraja, menunjukkan sumber genre yang datang dari kerabat diraja Uthmaniyyah sebagai naungan dan penggubah.[3] Versi neo-klassical atau selepas moden pada genre tradisional ini diistilahkan sebagai this muzik seni atau sanat musikisi, walaupun sering secara tidak rasmi ia diistilahkan sebagai alla turca. Tambahan lagi, dari saray atau halaman diraja tibaya pancaragam ketenteraan Uthmaniyyah, Mehter takımı dalam bahasa Turki, dianggapkan jenis tertua pancaragam kawat ketenteraan di dunia. Ia juga leluhur pancaragam genderang Barat moden dan telah dijelaskan sebagai bapa Western military music.[4]
Muzik rakyat Turki adalah muzik masyarakat luar bandar pernutur Turki di Anatolia, Balkan, dan Timur Tengah. Sementara muzik rakyat Turki mengandungi kesan-kesan muktamad budaya-budaya puak Turkic Asia Tengah, ia juga telah mempengaruhi kuat dan telah dipengaruhi oleh budaya asli lain. Muzik agama di Turki kadangkala dikelompokkan dengan muzik rakyat oleh kerana tradisi minstrel yang mengembara atau aşık (disebut ashuk), tetapi pengaruhnya pada Sufisme disebabkan mahzhab Mevlevi secara berkemukakan alasan memberikan ia darjat istimewa.[5]
Ia telah dicadangkan perbezaan di antara dua genre utama tiba sewaktu tempoh Tanzîmat dari zaman Uthmaniyyah, apabila muzik klasikal Turki adalah muzik yang dimainkan di istana-istana Uthmaniyyah dan muzik rakyat telah dimainkan di kampung.[6][2] Walaubagaimanapun, dengan jenis baka-kacukan kebudayaan yang empayar membenarkan, kedua genre berkait dengan khalayak kumpulan suku kaum yang didapati pada komposisi Empayar Uthmaniyyah. Dalam segi itu, mereka adalah contoh-contoh pertama jenis mereka dalam muzik dunia
.[6][2] Walaupun muzik klasikal dan rakyat Turki telah pada umumnya dinikmati kemasyhuran besar mengabaikan pada sub-budaya, muzik klasik berdaerah telah menjadi kurang terkenal.
Dengan negara Turki moden diumumkan pada 1923, republik baru bertujuan untuk reka sebuah negara dengan budaya yang berbeza dan bersatu. Ini termasuk menggantikan budaya Istanbul, yang telah dianggap sebagai elit Uthmaniyyah, dengan budaya luar bandar Anatolia, yang dianggap Turki. Oleh itu, muzik rakyat dipromosikan, sementara muzik klasikal menjadi kurang masyhur.[7] Lebih lagi, muzik klasikal barat telah diperkenalkan dan digalakkan menurut dengan salah satu polisi terpenting yang diperkenalkan ke Turki, dengan nama hafif-batı müziği (muzik ringan barat). Pada waktu yang sama, gerakan sosialis menjadi masyhur menurut dengan dunia. Ahli muzik yang penuh inspirasi dengan gerakan ini bermula menyerapkan muzik rakyat dengan peraturan dan bunyi komtemporari, memberi kenaikan pada [[rock Anatolia] dan muzik tunjuk perasaan atau özgün muzik (muzik asli). Imigresen bertambahan pada 1970an dari kawasan luar bandar tenggara ke bandar besar di barat, dan terutamanya ke Istanbul, memberi kenaikan pada sintesis kebudayaan baru, yang mana dianggap sebagai suatu degenerasi muzik Istanbul, oleh sesetengah ahli muzikologi yang menggemarkan muzik klasikal Uthmaniyyah. Benda-benda secara paradoksik telah datang dengan bulatan penuh; suatu genre yang telah sekali difikirkan sebagai asing telah sekarang dipandang sebagai Turki atau alla turca, sedangkan ini pemeringatan pada masanya orang Turki berada di puncak kekuasaan mereka di peristiwa dunia.[7]
Penetap baru kawasan metropolitan telah terjejas dari keadaan kesukaran ekonomi dan telah ada kesukaran menyesuaikan diri ke bandar besar dari hidup luar bandar. Budaya dibina baru ini telah bergerak untuk menjalankan muziknya sendiri, diistilah secara menjejaskan oleh ahli muzikologi Istanbul sebagai arabesk, disebabkan raungan pic tinggi dan simbolisme dibesar-besarkan pada kejejasan. Arabesk adalah suatu sintesis muzik rakyat Turki dan Timur Tengah, mirip dengan sub-budaya sayap-kiri "arabesk" sendiri, yang mempunyai versi baru muzik tujuk perasaan dilabel "degenerate" dan tidak digalakkan oleh kerajaan kerajaan, sementara muzik klasikal Turki dipromosikan.[7]
Walaubagaimanapun meskipun ini, muzik pop gaya-barat telah hilang kemasyhuran ke arabesk pada lewat 70an dan 80an, juga dengan proponen terhebatnya Ajda Pekkan dan Sezen Aksu menurun darjat. Ia menjadi masyhur sekali lagi pada awal 1990an, disebabkan pembukaan ekonomi dan masyarakat. Dengan sokongan Aksu, kebangkitan semula kemasyhuran muzik pop memberikan kenaikan pada beberapa bintang pop antarabangsa Turki seperti Tarkan dan Sertab Erener. Lewat 1990an juga melihatkan pada muzik bawah tanah mengeluarkan muzik alternatif rock Turki, electronika, hip-hop, rap dan tarian dengan bertandingan dengan genre korporat aliran utama pop dan arabesk, yang banyak mempercayai telah menjadi terlampau komersil.[8]

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tarian Thailand

Tari Lam Vong

Tarian Tradisional Kamboja